Nieuw: Het asbestinventarisattest. Wat is het?

Als je een huis verkoopt met bouwjaar van voor 2001, zal je binnenkort een extra document moeten voorleggen: het asbestinventarisattest. Dat geeft aan in hoeverre uw woning asbestveilig is.*

 

Wat is asbest?

Asbest is een natuurlijk product dat bestaat uit mineralen met taaie, onbrandbare vezels. Vanaf 1945 werd het veelvoudig gebruikt in de bouwsector, wegens slijtvast, isolerend, brandwerend én goedkoop. Asbestvezels zitten in ruim 3.500 soorten bouwmaterialen, van dakbedekking en gevelbekleding tot isolatie.

Zolang het asbest in gebonden toestand verkeert, is er geen gevaar voor de gezondheid. Als het loskomt, kunnen we de vezels inademen en komen ze vast te zitten in de kleine luchtwegen en longblaasjes. Als het lichaam ze opneemt, kunnen de vezels ziektes veroorzaken, zoals borstvlies- of buikvlieskanker, longkanker en strottenhoofdkanker.

 

Waarom een attest?

In Vlaanderen zit naar schatting ruim 2 miljoen ton asbest in gebouwen. Bij elke overdracht van een gebouw dat voor 2001 werd gebouwd moet een asbestinventarisattest worden afgeleverd. OVAM (Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij) zal zo’n attest afleveren nadat een erkende deskundige hiervoor een correcte asbestinventaris geregistreerd heeft in een databank. Uw notaris moet erop toezien dat dit attest deel uitmaakt van de verkoopakte. Vanaf 2022 zullen de attesten worden opgenomen in de digitale woningpas, het recent gelanceerde paspoort met alle overheidsinformatie over uw woning.

De eerste attesten zullen nog dit jaar kunnen worden afgeleverd. Het is nog wachten op de uitvoeringsbesluiten. De invoerdatum hangt ook af van het moment waarop voldoende gecertificeerde asbestdeskundigen zijn opgeleid.

 

Wat kost een asbestinventaris?

Het is nog niet duidelijk hoeveel een asbestinventarisattest zal kosten. OVAM raamt de richtprijs voor een gemiddelde woning op 350 euro. Net als het bodemattest zijn de kosten voor de opmaak van een asbestinventaris voor de verkoper.

 

Wie moet het asbest laten weghalen?

Openbare gebouwen moeten volledig asbestveilig zijn tegen 2040. Voor particulieren bestaat die verplichting voorlopig nog niet. Het asbestinventarisattest dient om de koper te informeren over de aanwezigheid van asbest in de woning en zal hij ook een eerste indicatie van de kosten meekrijgen om het te verwijderen.

 

Extra werk, extra zorg

Dat hoeft het niet te zijn! Want als je via ons je eigendom verkoopt, zorgen wij ervoor dat het attest wordt opgevraagd en in orde wordt gebracht, net zoals het energieprestatiecertificaat (EPC) en het elektriciteitsattest!

 

 

 

*Bron: De Tijd (https://www.tijd.be/netto/vastgoed/woning-verkopen-niet-zonder-een-asbestinventarisattest/10117610.html)


Laatste Nieuws

Nieuws

Nieuw: Het asbestinventarisattest. Wat is het?

Als je een huis verkoopt met bouwjaar van voor 2001, zal je binnenkort een extra document moeten voorleggen: het asbestinventarisattest. Dat geeft aan...

Lees meer
Nieuws

Be our Valentine

Het is februari, de maand van de liefde, en dan zijn we extra vrijgevig! Als je deze maand een exclusieve overeenkomst met ons afsluit, geven wij de...

Lees meer
Walls gebruikt cookies om uw surfervaring op deze website gemakkelijker te maken. Meer wetenVerder gaan